“Målet med Guldkanden er at give tilbage til Jorden”

Klaras mor Åsa Lövberg var passioneret omkring miljøspørgsmål. Hendes mål i livet var at kunne give noget tilbage til jorden, noget der var bæredygtigt og bidrog til en bedre verden. Det var starten på Guldkanden - en innovativ vandkande designet til at give folk mulighed for at tisse direkte i kanden, tilføje vand og vande deres afgrøder.

Ideen til Guldkanden blev født, da Åsa Lövberg besøgte en havemesse og fik et tip fra en mand, der solgte planter: “Ved du, at der er én ting, du kan gøre for dine planter, der får dem til at vokse bedre”? På det tidspunkt kendte kun få mennesker til guldvand og dets fordele. De, der vidste det, tissede i en krukke og blandede det med vand, hvilket ikke var særlig hygiejnisk, syntes Åsa. Lige der blev frøet til den Guldkanden plantet, men markedet var endnu ikke klar.

Efter mange år voksede kendskabet til guldvand, og der opstod en efterspørgsel efter et produkt, der var nemmere end at blande urin med vand i krukker. Åsa begyndte at skitsere et produkt, som var nemt at bruge, og som man kunne sidde på og vande med umiddelbart efter. Samtidig var det også et bæredygtigt produkt. I 2009, efter et års intensivt arbejde, var Guldkanden klar.

For Åsa blev arbejdet med Guldkanden et vendepunkt i hendes liv. Hun havde tidligere arbejdet i et tempofyldt miljø med sit eget reklamebureau, men måtte skifte karriere efter at have fået konstateret træthedsdiagnose. Åsas styrker var innovation og design, og arbejdet med Guldkanden blev et projekt, der stod hendes hjerte nær, og som hun brugte 20 års ulønnet arbejde på. Målet var at kunne give noget tilbage til jorden, aldrig at maksimere virksomhedens overskud. For at få råd til den gigantiske maskine, der producerer Guldkanden på fabrikken i Eskilstuna, belånte Åsa huset i Sundbyberg med en million kroner.

Da min mor døde for to år siden, overtog jeg virksomheden. Jeg har også en baggrund inden for reklame og administrerer i dag alt marketing, økonomi, design og reklame for Guldkanden. “Siden starten af 2009 har vi produceret 30 – 40.000 guldkander, og det er primært i Sverige, de bliver solgt, men også en del i Norge, Finland, USA, England og Tyskland”, siger Åsas datter Klara, som i dag har overtaget virksomheden.

Hvad er det bedste ved Guldkanden?

“At det er et miljøvenligt produkt, der ændrer den måde, folk tænker på. Det skaber også et cirkulært samfund, hvad du tager fra jorden, giver du tilbage”.

Pandemien betød et løft for både guldvand og Guldkanden, da mange valgte at flytte på landet og begynde at dyrke jorden.

“Du behøver ikke købe kemiske produkter for at planterne kan vokse bedre. Dyrkning med guldvand giver planterne den ernæring, de har brug for, hvilket er helt fantastisk. Urin indeholder nitrogen, fosfor, kalium og giver op til syv gange bedre høst. Under arbejdet med Guldkanden har vi samarbejdet med forsker Håkan Jönsson på SLU, da han har brugt hele sit professionelle liv på at forske i guldvand”. forklarer Klara.

Guldkanden er et miljøprodukt af høj kvalitet med produktion i Sverige, hvilket gør processen dyr. Den er fremstillet af genanvendelig grøn PP-plast og er helt fri for miljø- og sundhedsskadelige stoffer. Den har en lang holdbarhed, så længe den opbevares ved normale temperaturer og tages ind i vintermånederne.

Hvad har været de største udfordringer under arbejdet?

Det, der har taget længst tid, er at uddanne folk om, hvad guldvand er. En anden udfordring var at producere Guldkanden uden nogen form for kapital. Mor var på Dragereden og kontaktede flere investorer for at få hjælp, men fik kun falske tilbud. Hun var modig nok til at belåne sit hus for at realisere sin drøm. 

Hvad har reaktionen været fra lokalsamfundet?

- I begyndelsen fik mor at vide, at hun var skør: "Vil du gøre det her som enlig kvinde"? Men min mor og jeg har altid holdt fast i vores vision og kæmpet videre. I dag er der generelt en meget mere positiv tone, når man taler om guldvand.

Hvordan kom du i kontakt med SmartaSaker?

- Jeg fandt SmartaSaker gennem Google og blev interesseret! Det var dejligt, at det gik så hurtigt, fra jeg præsenterede produktet, til det blev optaget i jeres sortiment.

Klaras tre bedste tips til andre innovatører:

  Tør investere i det, du brænder for.
  Se din værdi og tro på dit produkt.
  Alt tager meget længere tid, end man tror. Vær tålmodig!
Klaras mor Åsa Lövberg var passioneret omkring miljøspørgsmål. Hendes mål i livet var at kunne give noget tilbage til jorden, noget der var bæredygtigt og bidrog til en bedre verden. Det var starten på Guldkanden - en innovativ vandkande designet til at give folk mulighed for at tisse direkte i kanden, tilføje vand og vande deres afgrøder.

Ideen til Guldkanden blev født, da Åsa Lövberg besøgte en havemesse og fik et tip fra en mand, der solgte planter: “Ved du, at der er én ting, du kan gøre for dine planter, der får dem til at vokse bedre”? På det tidspunkt kendte kun få mennesker til guldvand og dets fordele. De, der vidste det, tissede i en krukke og blandede det med vand, hvilket ikke var særlig hygiejnisk, syntes Åsa. Lige der blev frøet til den Guldkanden plantet, men markedet var endnu ikke klar.

Efter mange år voksede kendskabet til guldvand, og der opstod en efterspørgsel efter et produkt, der var nemmere end at blande urin med vand i krukker. Åsa begyndte at skitsere et produkt, som var nemt at bruge, og som man kunne sidde på og vande med umiddelbart efter. Samtidig var det også et bæredygtigt produkt. I 2009, efter et års intensivt arbejde, var Guldkanden klar.

For Åsa blev arbejdet med Guldkanden et vendepunkt i hendes liv. Hun havde tidligere arbejdet i et tempofyldt miljø med sit eget reklamebureau, men måtte skifte karriere efter at have fået konstateret træthedsdiagnose. Åsas styrker var innovation og design, og arbejdet med Guldkanden blev et projekt, der stod hendes hjerte nær, og som hun brugte 20 års ulønnet arbejde på. Målet var at kunne give noget tilbage til jorden, aldrig at maksimere virksomhedens overskud. For at få råd til den gigantiske maskine, der producerer Guldkanden på fabrikken i Eskilstuna, belånte Åsa huset i Sundbyberg med en million kroner.

Da min mor døde for to år siden, overtog jeg virksomheden. Jeg har også en baggrund inden for reklame og administrerer i dag alt marketing, økonomi, design og reklame for Guldkanden. “Siden starten af 2009 har vi produceret 30 – 40.000 guldkander, og det er primært i Sverige, de bliver solgt, men også en del i Norge, Finland, USA, England og Tyskland”, siger Åsas datter Klara, som i dag har overtaget virksomheden.

Hvad er det bedste ved Guldkanden?

“At det er et miljøvenligt produkt, der ændrer den måde, folk tænker på. Det skaber også et cirkulært samfund, hvad du tager fra jorden, giver du tilbage”.

Pandemien betød et løft for både guldvand og Guldkanden, da mange valgte at flytte på landet og begynde at dyrke jorden.

“Du behøver ikke købe kemiske produkter for at planterne kan vokse bedre. Dyrkning med guldvand giver planterne den ernæring, de har brug for, hvilket er helt fantastisk. Urin indeholder nitrogen, fosfor, kalium og giver op til syv gange bedre høst. Under arbejdet med Guldkanden har vi samarbejdet med forsker Håkan Jönsson på SLU, da han har brugt hele sit professionelle liv på at forske i guldvand”. forklarer Klara.

Guldkanden er et miljøprodukt af høj kvalitet med produktion i Sverige, hvilket gør processen dyr. Den er fremstillet af genanvendelig grøn PP-plast og er helt fri for miljø- og sundhedsskadelige stoffer. Den har en lang holdbarhed, så længe den opbevares ved normale temperaturer og tages ind i vintermånederne.

Hvad har været de største udfordringer under arbejdet?

Det, der har taget længst tid, er at uddanne folk om, hvad guldvand er. En anden udfordring var at producere Guldkanden uden nogen form for kapital. Mor var på Dragereden og kontaktede flere investorer for at få hjælp, men fik kun falske tilbud. Hun var modig nok til at belåne sit hus for at realisere sin drøm. 

Hvad har reaktionen været fra lokalsamfundet?

- I begyndelsen fik mor at vide, at hun var skør: "Vil du gøre det her som enlig kvinde"? Men min mor og jeg har altid holdt fast i vores vision og kæmpet videre. I dag er der generelt en meget mere positiv tone, når man taler om guldvand.

Hvordan kom du i kontakt med SmartaSaker?

- Jeg fandt SmartaSaker gennem Google og blev interesseret! Det var dejligt, at det gik så hurtigt, fra jeg præsenterede produktet, til det blev optaget i jeres sortiment.

Klaras tre bedste tips til andre innovatører:

  Tør investere i det, du brænder for.
  Se din værdi og tro på dit produkt.
  Alt tager meget længere tid, end man tror. Vær tålmodig!

Anmeldte produkter

Åsa Lövberg Åsa Lövberg
Giv din have næring med guldvand
620 kr
Køb
Info

Se flere indlæg

Hanna Dahl
Hanna Dahl
Sarah & Sofie Hellström
Sarah & Sofie Hellström
Tage Norén
Tage Norén
Ola Särén
Ola Särén
Jörgen & Majvor Johansson
Jörgen & Majvor Johansson
Klara Alwert Lövberg
Klara Alwert Lövberg
Log ind
Vælg land