Månedens opfindere: Kaj Mickos
Innovation: Vandbesparende mundstykke til vandhanen og Vandbesparende brusehoved
"Vores civilisation ville gå til grunde uden nye ideer"
Han har startet 14 forskellige virksomheder, har over 30 patenterede produkter på markedet og er professor i innovationsteknologi på Mälardalens Högskola. En opfinder og iværksætter, der har dedikeret hele sit liv til innovation. Sammen med to andre har Kaj Mickos udviklet en patenteret innovation, der giver dig mulighed for at få mest muligt ud af hver eneste dråbe vand takket være en simpel dyse.
Kaj Mickos erkender, at livet ikke er forudsigeligt. Han havde ikke planlagt, at hans liv skulle udvikle sig, som det gjorde, og hans oprindelige plan var at blive sølvsmed. Livet tog en anden drejning, og i dag er Kaj Mickos kendt som professor, iværksætter, rådgiver og opfinderen af den vandbesparende hanedyse, der gør det muligt at spare op til 98 % vand. Han har også udviklet det innovative vandbesparende brusehoved, som også fås i SmartaSakers sortimentet.
Der findes forskellige definitioner af, hvad en innovation egentlig er. Mickos vælger at beskrive det som en overraskende nyhed, der har nået markedet. Men han understreger, at det at skabe innovation ikke er en solosport, men en holdsport. Der er brug for distribution og salg. Det er også vigtigt at starte i den rigtige ende.
- Det handler ikke om at indsamle gode ideer, men snarere om at indsamle gode problemer, forklarer Kaj. Prøv at svare på spørgsmålet: Hvad er det for et problem, der skal løses?
Problemet i forbindelse med den patenterede dyse var baseret på vandproblemerne rundt om i verden, især i Kina. Løsningen her var en form for teknologi, der kunne reducere mængden af vand, ved at omforme vandstrålen. Det var også vigtigt, at funktionen eller oplevelsen ikke blev påvirket negativt. Resultatet blev en dyse med to forskellige positioner, som forstøver vandet til vanddråber, der bliver til en tynd vandtåge.
Idéen blev til en prototype, som derefter førte til patentansøgninger, og processen blev mere organiseret. Men interessen var ikke så stor, som innovatøren oprindeligt havde håbet.
- "Jeg har ofte været forud for min tid," forklarer Kaj. Markedet har ikke altid været klar til mine opfindelser.
Tiden gik, markedet modnedes, og pludselig blev miljøspørgsmål et varmt emne, hvor innovative løsninger knyttet til miljøproblemer havde en helt anden type efterspørgsel. IKEA kontaktede Altered, som Kaj Mickos grundlagde sammen med Johan Nihlén og Mikael Abbhagen, og spurgte, om de var interesserede i at udvikle et produkt sammen med IKEA. Og sådan blev det, og ÅBÄCKEN-mundstykket, designet af Altered og produceret af IKEA, er nu et af produkterne i IKEA's store sortiment.
- "Jeg er mest stolt af, at dette produkt har sparet milliarder af liter vand, og at vi er med til at bekæmpe klimaforandringerne. Nu, hvor IKEA også sælger produktet, når vi ud til et bredere publikum.
Når det gælder fremtiden, beskriver Kaj Mickos sig selv som håbefuld.
- Der har aldrig været så stort et behov for innovationer, som der er nu. Vi står over for enorme udfordringer med klimaforandringer og elektrificering, og det er ikke politikerne, der skal løse det. Udvikling af teknologi er nødvendig. Vores civilisation ville gå til grunde, hvis vi ikke kom med nye idéer.
Kaj udtaler med klarhed i stemmen:
- Det er ret enkelt, "innovate or die".
Kajs bedste råd til andre innovatører:
Sørg for, at du ikke krænker andres idéer. Her kan du få hjælp fra Google Patent.
Er der flere end dig, der har et behov for produktet? Det er vigtigt, at der er efterspørgsel.
Det er ikke muligt at drive et udviklingsprojekt uden penge. Her er det væsentligt med et gennemtænkt præsentationsmateriale, hvor det pågældende produkt fremstår tydeligt.
"Vores civilisation ville gå til grunde uden nye ideer"
Han har startet 14 forskellige virksomheder, har over 30 patenterede produkter på markedet og er professor i innovationsteknologi på Mälardalens Högskola. En opfinder og iværksætter, der har dedikeret hele sit liv til innovation. Sammen med to andre har Kaj Mickos udviklet en patenteret innovation, der giver dig mulighed for at få mest muligt ud af hver eneste dråbe vand takket være en simpel dyse.
Kaj Mickos erkender, at livet ikke er forudsigeligt. Han havde ikke planlagt, at hans liv skulle udvikle sig, som det gjorde, og hans oprindelige plan var at blive sølvsmed. Livet tog en anden drejning, og i dag er Kaj Mickos kendt som professor, iværksætter, rådgiver og opfinderen af den vandbesparende hanedyse, der gør det muligt at spare op til 98 % vand. Han har også udviklet det innovative vandbesparende brusehoved, som også fås i SmartaSakers sortimentet.
Der findes forskellige definitioner af, hvad en innovation egentlig er. Mickos vælger at beskrive det som en overraskende nyhed, der har nået markedet. Men han understreger, at det at skabe innovation ikke er en solosport, men en holdsport. Der er brug for distribution og salg. Det er også vigtigt at starte i den rigtige ende.
- Det handler ikke om at indsamle gode ideer, men snarere om at indsamle gode problemer, forklarer Kaj. Prøv at svare på spørgsmålet: Hvad er det for et problem, der skal løses?
Problemet i forbindelse med den patenterede dyse var baseret på vandproblemerne rundt om i verden, især i Kina. Løsningen her var en form for teknologi, der kunne reducere mængden af vand, ved at omforme vandstrålen. Det var også vigtigt, at funktionen eller oplevelsen ikke blev påvirket negativt. Resultatet blev en dyse med to forskellige positioner, som forstøver vandet til vanddråber, der bliver til en tynd vandtåge.
Idéen blev til en prototype, som derefter førte til patentansøgninger, og processen blev mere organiseret. Men interessen var ikke så stor, som innovatøren oprindeligt havde håbet.
- "Jeg har ofte været forud for min tid," forklarer Kaj. Markedet har ikke altid været klar til mine opfindelser.
Tiden gik, markedet modnedes, og pludselig blev miljøspørgsmål et varmt emne, hvor innovative løsninger knyttet til miljøproblemer havde en helt anden type efterspørgsel. IKEA kontaktede Altered, som Kaj Mickos grundlagde sammen med Johan Nihlén og Mikael Abbhagen, og spurgte, om de var interesserede i at udvikle et produkt sammen med IKEA. Og sådan blev det, og ÅBÄCKEN-mundstykket, designet af Altered og produceret af IKEA, er nu et af produkterne i IKEA's store sortiment.
- "Jeg er mest stolt af, at dette produkt har sparet milliarder af liter vand, og at vi er med til at bekæmpe klimaforandringerne. Nu, hvor IKEA også sælger produktet, når vi ud til et bredere publikum.
Når det gælder fremtiden, beskriver Kaj Mickos sig selv som håbefuld.
- Der har aldrig været så stort et behov for innovationer, som der er nu. Vi står over for enorme udfordringer med klimaforandringer og elektrificering, og det er ikke politikerne, der skal løse det. Udvikling af teknologi er nødvendig. Vores civilisation ville gå til grunde, hvis vi ikke kom med nye idéer.
Kaj udtaler med klarhed i stemmen:
- Det er ret enkelt, "innovate or die".
Kajs bedste råd til andre innovatører:
Sørg for, at du ikke krænker andres idéer. Her kan du få hjælp fra Google Patent.
Er der flere end dig, der har et behov for produktet? Det er vigtigt, at der er efterspørgsel.
Det er ikke muligt at drive et udviklingsprojekt uden penge. Her er det væsentligt med et gennemtænkt præsentationsmateriale, hvor det pågældende produkt fremstår tydeligt.