Man skal turde være tro mod sin egen idé
Nogle gange kan de simpleste løsninger være de mest effektive. Jouni og Raimo Kautto er slægtninge fra Eskilstuna, som sammen har udviklet Brelock. Produktet har været i SmartaSakers sortiment i næsten 10 år og er igennem årene blevet en populær bestseller.
Det hele startede, da Jouni løb ind i sin fjerne slægtning Raimo ved et tilfælde i den lokale genbrugsbutik. Det uventede møde blev et hyggeligt gensyn, og Raimo kunne benytte lejligheden til at fortælle om en idé, han havde fået for nylig.
- Raimo får ofte mange idéer, så hans hoved snurrer. På den måde er vi et godt match. Han begynder at løbe, og så overtager jeg stafetten, siger Jouni.
Raimos idé var måske simpel, men den skulle snart vise sig at få stor gennemslagskraft både nationalt og internationalt. Idéen var baseret på den frustration, han havde over antallet af smørknive, der blev brugt på daglig basis. Han indså, at problemet nemt kunne løses med et låg kombineret med en integreret smørkniv, der kunne genbruges gang på gang. Låget kunne også variere i udformning, alt efter hvilket smørbart produkt, man kunne lide.
Selvom både Raimo og Jouni var glade for idéen, valgte de i første omgang at holde den for sig selv.
- Vi spurgte meget få mennesker, hvad de syntes om produktet. Vi lavede heller ingen markedsundersøgelser. Dels var vi nok bange for, hvad folk ville tænke, men vi ville heller ikke have, at en anden skulle stjæle vores idé.
Selvom både Raimo og Jouni var glade for idéen, valgte de i første omgang at holde den for sig selv.
- Vi spurgte meget få mennesker, hvad de syntes om produktet. Vi lavede heller ingen markedsundersøgelser. Dels var vi nok bange for, hvad folk ville tænke, men vi ville heller ikke have, at en anden skulle stjæle vores idé.
Fra prototype til færdigt produkt
Udover at producere Brelock driver Jouni også sit eget firma Unik Racing, som beskæftiger sig med fremstilling og salg af motorcykel- og bildele. Denne erfaring var særlig god at have med i den innovative proces, især den praktiske viden, der var afgørende under fremstillingen af produktet. Jouni forklarer, hvordan der sikkert er mange mennesker derude, som har gode løsninger, men mangler værktøjerne til at føre deres idéer ud i livet.
- Hvis jeg ikke havde erfaringen med Unik Racing, havde jeg nok ikke turdet investere, indrømmer Jouni.
Det tog ca. 9 måneder fra den første idéfase til produktet var færdigt. Det er mange år siden, at Brelock var ny på markedet og i skrivende stund har produktet solgt flere end 300.000 eksemplarer. Jouni er ekstra stolt af, at både produkt og emballage er produceret i Eskilstuna i Sverige og har bredt sig hele vejen til USA. Han siger selv, imponeret:
- Det er fantastisk, at to gamle mænd kan få en idé, der kan resultere i noget stort.
Både Jouni og Raimo bruger dagligt Brelock og slår fast, at selv i dag lever produktet stadig op til dets løfte.
Jounis tips til andre innovatører:
Vær åben over for forskellige typer samarbejder og samarbejdspartnere.Tør sats på din idé! Hvis du selv tror på produktet, er det nok værd at undersøge.
Nogle gange kan de simpleste løsninger være de mest effektive. Jouni og Raimo Kautto er slægtninge fra Eskilstuna, som sammen har udviklet Brelock. Produktet har været i SmartaSakers sortiment i næsten 10 år og er igennem årene blevet en populær bestseller.
Det hele startede, da Jouni løb ind i sin fjerne slægtning Raimo ved et tilfælde i den lokale genbrugsbutik. Det uventede møde blev et hyggeligt gensyn, og Raimo kunne benytte lejligheden til at fortælle om en idé, han havde fået for nylig.
- Raimo får ofte mange idéer, så hans hoved snurrer. På den måde er vi et godt match. Han begynder at løbe, og så overtager jeg stafetten, siger Jouni.
Raimos idé var måske simpel, men den skulle snart vise sig at få stor gennemslagskraft både nationalt og internationalt. Idéen var baseret på den frustration, han havde over antallet af smørknive, der blev brugt på daglig basis. Han indså, at problemet nemt kunne løses med et låg kombineret med en integreret smørkniv, der kunne genbruges gang på gang. Låget kunne også variere i udformning, alt efter hvilket smørbart produkt, man kunne lide.
Selvom både Raimo og Jouni var glade for idéen, valgte de i første omgang at holde den for sig selv.
- Vi spurgte meget få mennesker, hvad de syntes om produktet. Vi lavede heller ingen markedsundersøgelser. Dels var vi nok bange for, hvad folk ville tænke, men vi ville heller ikke have, at en anden skulle stjæle vores idé.
Selvom både Raimo og Jouni var glade for idéen, valgte de i første omgang at holde den for sig selv.
- Vi spurgte meget få mennesker, hvad de syntes om produktet. Vi lavede heller ingen markedsundersøgelser. Dels var vi nok bange for, hvad folk ville tænke, men vi ville heller ikke have, at en anden skulle stjæle vores idé.
Fra prototype til færdigt produkt
Udover at producere Brelock driver Jouni også sit eget firma Unik Racing, som beskæftiger sig med fremstilling og salg af motorcykel- og bildele. Denne erfaring var særlig god at have med i den innovative proces, især den praktiske viden, der var afgørende under fremstillingen af produktet. Jouni forklarer, hvordan der sikkert er mange mennesker derude, som har gode løsninger, men mangler værktøjerne til at føre deres idéer ud i livet.
- Hvis jeg ikke havde erfaringen med Unik Racing, havde jeg nok ikke turdet investere, indrømmer Jouni.
Det tog ca. 9 måneder fra den første idéfase til produktet var færdigt. Det er mange år siden, at Brelock var ny på markedet og i skrivende stund har produktet solgt flere end 300.000 eksemplarer. Jouni er ekstra stolt af, at både produkt og emballage er produceret i Eskilstuna i Sverige og har bredt sig hele vejen til USA. Han siger selv, imponeret:
- Det er fantastisk, at to gamle mænd kan få en idé, der kan resultere i noget stort.
Både Jouni og Raimo bruger dagligt Brelock og slår fast, at selv i dag lever produktet stadig op til dets løfte.
Jounis tips til andre innovatører:
Vær åben over for forskellige typer samarbejder og samarbejdspartnere.Tør sats på din idé! Hvis du selv tror på produktet, er det nok værd at undersøge.