En blomstrende innovation

I skyggen af det traditionelle blomsterbinderi vokser noget nyt frem. Hanataba er den blomsterinnovation, der vender op og ned på alt, hvad vi troede, vi vidste om buketfremstilling - og gør det muligt for alle at skabe spiralformede buketter med imponerende volumen. Dette grønne gennembrud har ikke kun sat sit præg på den landlige idyl i Hjärup, men har også fanget Goodday New Yorks opmærksomhed, er blevet inviteret til Sharktank UK og er på få år blomstret op fra Sverige til verdensscenen.
Hanataba er japansk og betyder buket. Og for blomsterskolelærerne Christian Jonasson og Jenny Strandh-Jonasson symboliserer navnet starten på noget helt nyt. Ved årtusindeskiftet drog parret østpå på et eventyr, der skulle vise sig at blive meget mere end en pædagogisk udflugt. Jenny blev inviteret som gæstelærer til Osaka i Japan for at dele vestlige blomsterbindingsteknikker, og Christian tog med som assistent. I den traditionelle måde at binde buketter på gennem den hollandske spiral, følger hver stilk den næste uden nogensinde at krydse hinanden. Men at arrangere blomster i spiralform kræver stor dygtighed og er også tidskrævende. Og for de studerende, som aldrig havde prøvet at binde buketter på denne måde før, var udfordringen endnu større. Christian så, hvordan de studerende kæmpede med at holde stilkene på plads og justere styrken af grebet uden at miste bukettens stabilitet.

"Det tager et stykke tid at knække koden. Og mens jeg sad der og kiggede på eleverne, begyndte min hjerne at arbejde."

Det var netop denne balancegang, der fik Christian til at tænke over, hvad der egentlig udgør en blomsterbuket, og om det ville være muligt at forenkle selve bindingen. Han forestillede sig to skiver med huller i, som kunne styre og holde stilkene i den ønskede formation. Men hvordan kan man fjerne skiverne, uden at buketten mister sin form? Måske ville isskiver, der smelter væk, eller næringsskiver, der opløses ved kontakt med vand, fungere. Men ingen af idéerne var særligt overbevisende. Visionen var der, men den var ikke krystalklar. Og det skulle tage næsten to hele årtier, før den tog form.

En idé slår rod

Så en dag faldt brikkerne på plads - en sommerdag, hvor solen skinnede, som den kun gør i det skånske landskab, og naboen, en ingeniør, blev på en eller anden måde den uventede brik i puslespillet, der fik alt til at falde på plads. Naboen var ivrig efter at dykke ned i noget nyt og udfordrende, så han spurgte henkastet, om Christian havde noget, han skulle regne ud. Christian havde selvfølgelig den helt rigtige gåde til lejligheden og fortalte ham om den idé, han havde arbejdet på i næsten 20 år. Med en snusdåse i hånden illustrerede Christian, hvordan blomsterstilkene kunne sættes ind i holderen, og ved at dreje æskens dele mod hinanden, ville buketten forme sig selv. Og det var netop, da han var i gang med at skitsere funktionen, at klarhedens øjeblik indtraf. Skiverne, som han tidligere havde set som en provisorisk støtte, var kernen i hele designet. De ville hverken smelte eller opløses, de ville blive en del af buketten.

På trods af Christians anstrengelser for at få sin idé produceret herhjemme, var der ingen respons fra svenske produktionsvirksomheder. Ud af ti henvendelser var der ikke en eneste, der kom tilbage med et svar. Det var først, da han vendte sig mod det globale marked via markedspladsen Alibaba, at tingene begyndte at bevæge sig. Her kom der straks gang i udvekslingen af designskitser og idéer, og snart havde han sin første rigtige prototype - tæt på den ønskede størrelse, men med en mere kasseagtig form.

"Det var altid en udfordring at tilpasse designet til de mange forskellige blomster. Med blomster, der varierer så enormt i stilktykkelse, var det nødvendigt at tilpasse hullerne, så de nemt kunne klemme stilke i forskellige størrelser. Derfor består Hanataba af ti større huller og ni mindre, med en silikoneskive nedenunder, der kan udvides, så den kan rumme tyndere stilke og ekstra grønt."

Efterhånden som prototypen tog form, søgte Christian efter lignende produkter, overbevist om, at nogen måtte have tænkt på den samme idé før. Men til hans overraskelse fandt han ikke noget lignende. Hanataba er den første af sin slags - helt unik i den måde, den vrider og binder buketter på, og spørgsmålet om et patent dukkede op. Omkostningerne var skræmmende, især på grund af den usikre efterspørgsel. Designpatenter og varemærkebeskyttelse var billigere muligheder, men gav ikke global beskyttelse. Og Christian var udmærket klar over den dobbelte virkelighed i innovationsverdenen - hvor succes ofte efterfølges af imitation. Men han lod sig ikke afskrække. Han vidste, at et stærkt brand kunne give det nødvendige forspring, når efterfølgerne begynder at dukke op.

Fra frø til knop til blomstrende succes

Hanatabas idé landede først i en branche, der er kendt for sine rødder snarere end sine skud. Blomsterbranchen er meget traditionel, og da Hanataba blev vist til kolleger og brancheeksperter, var reaktionen lunken. Hvorfor skulle en blomsterhandler have brug for sådan en? Og hvis det ikke var beregnet til blomsterhandlere, ville det så erstatte blomsterhandleren?

Men denne skepsis var ikke nok til at stoppe Hanatabas fremgang, og på trods af en beskeden stand på seks kvadratmeter blev dens Formex-debut en øjeblikkelig succes. Før messen offentliggjorde Christian en produktfilm i en Facebook-gruppe for blomsterhandlere rundt om i Sverige. Og det tog ikke mere end fem minutter, før de fik det første livstegn - Karl Fredrik fra Österlen, en populær profil i blomsterverdenen, så straks potentialet og tilbød at blive en af brandets første forhandlere og ambassadører. Takket være spredningen af produktfilmen strømmede de besøgende snart til standen, og det lykkedes Hanataba at sikre sig omkring 70 forhandlere. Og derfra er det gået stærkt, med ekspansion fra Sverige til vores nordiske naboer, Europa og derfra til resten af verden. Og det på bare et par år. I dag er USA det største marked, og Hanataba fortsætter med at bryde ny grund med partnerskaber i Asien.

Christian og Jennys rejse viser det eventyr, der kommer af at turde, og af at trodse de første frostnætter til fordel for et sted under solen. Med Hanatabas succes ser parret frem til at fortsætte ad den innovative vej og er allerede i gang med at udvikle nye ideer. De holder detaljerne tæt ind til kroppen, men lover at fortsætte med at innovere og forbedre den måde, vi interagerer med og værdsætter blomster på.

Tips til andre innovatører

  En god idé er ikke altid en god idé set fra et forretningsmæssigt perspektiv. Forretningsværdien ligger ofte i at identificere problemer, som folk ikke vidste eksisterede. Det er præcis det, der er tilfældet med Hanataba.
I skyggen af det traditionelle blomsterbinderi vokser noget nyt frem. Hanataba er den blomsterinnovation, der vender op og ned på alt, hvad vi troede, vi vidste om buketfremstilling - og gør det muligt for alle at skabe spiralformede buketter med imponerende volumen. Dette grønne gennembrud har ikke kun sat sit præg på den landlige idyl i Hjärup, men har også fanget Goodday New Yorks opmærksomhed, er blevet inviteret til Sharktank UK og er på få år blomstret op fra Sverige til verdensscenen.
Hanataba er japansk og betyder buket. Og for blomsterskolelærerne Christian Jonasson og Jenny Strandh-Jonasson symboliserer navnet starten på noget helt nyt. Ved årtusindeskiftet drog parret østpå på et eventyr, der skulle vise sig at blive meget mere end en pædagogisk udflugt. Jenny blev inviteret som gæstelærer til Osaka i Japan for at dele vestlige blomsterbindingsteknikker, og Christian tog med som assistent. I den traditionelle måde at binde buketter på gennem den hollandske spiral, følger hver stilk den næste uden nogensinde at krydse hinanden. Men at arrangere blomster i spiralform kræver stor dygtighed og er også tidskrævende. Og for de studerende, som aldrig havde prøvet at binde buketter på denne måde før, var udfordringen endnu større. Christian så, hvordan de studerende kæmpede med at holde stilkene på plads og justere styrken af grebet uden at miste bukettens stabilitet.

"Det tager et stykke tid at knække koden. Og mens jeg sad der og kiggede på eleverne, begyndte min hjerne at arbejde."

Det var netop denne balancegang, der fik Christian til at tænke over, hvad der egentlig udgør en blomsterbuket, og om det ville være muligt at forenkle selve bindingen. Han forestillede sig to skiver med huller i, som kunne styre og holde stilkene i den ønskede formation. Men hvordan kan man fjerne skiverne, uden at buketten mister sin form? Måske ville isskiver, der smelter væk, eller næringsskiver, der opløses ved kontakt med vand, fungere. Men ingen af idéerne var særligt overbevisende. Visionen var der, men den var ikke krystalklar. Og det skulle tage næsten to hele årtier, før den tog form.

En idé slår rod

Så en dag faldt brikkerne på plads - en sommerdag, hvor solen skinnede, som den kun gør i det skånske landskab, og naboen, en ingeniør, blev på en eller anden måde den uventede brik i puslespillet, der fik alt til at falde på plads. Naboen var ivrig efter at dykke ned i noget nyt og udfordrende, så han spurgte henkastet, om Christian havde noget, han skulle regne ud. Christian havde selvfølgelig den helt rigtige gåde til lejligheden og fortalte ham om den idé, han havde arbejdet på i næsten 20 år. Med en snusdåse i hånden illustrerede Christian, hvordan blomsterstilkene kunne sættes ind i holderen, og ved at dreje æskens dele mod hinanden, ville buketten forme sig selv. Og det var netop, da han var i gang med at skitsere funktionen, at klarhedens øjeblik indtraf. Skiverne, som han tidligere havde set som en provisorisk støtte, var kernen i hele designet. De ville hverken smelte eller opløses, de ville blive en del af buketten.

På trods af Christians anstrengelser for at få sin idé produceret herhjemme, var der ingen respons fra svenske produktionsvirksomheder. Ud af ti henvendelser var der ikke en eneste, der kom tilbage med et svar. Det var først, da han vendte sig mod det globale marked via markedspladsen Alibaba, at tingene begyndte at bevæge sig. Her kom der straks gang i udvekslingen af designskitser og idéer, og snart havde han sin første rigtige prototype - tæt på den ønskede størrelse, men med en mere kasseagtig form.

"Det var altid en udfordring at tilpasse designet til de mange forskellige blomster. Med blomster, der varierer så enormt i stilktykkelse, var det nødvendigt at tilpasse hullerne, så de nemt kunne klemme stilke i forskellige størrelser. Derfor består Hanataba af ti større huller og ni mindre, med en silikoneskive nedenunder, der kan udvides, så den kan rumme tyndere stilke og ekstra grønt."

Efterhånden som prototypen tog form, søgte Christian efter lignende produkter, overbevist om, at nogen måtte have tænkt på den samme idé før. Men til hans overraskelse fandt han ikke noget lignende. Hanataba er den første af sin slags - helt unik i den måde, den vrider og binder buketter på, og spørgsmålet om et patent dukkede op. Omkostningerne var skræmmende, især på grund af den usikre efterspørgsel. Designpatenter og varemærkebeskyttelse var billigere muligheder, men gav ikke global beskyttelse. Og Christian var udmærket klar over den dobbelte virkelighed i innovationsverdenen - hvor succes ofte efterfølges af imitation. Men han lod sig ikke afskrække. Han vidste, at et stærkt brand kunne give det nødvendige forspring, når efterfølgerne begynder at dukke op.

Fra frø til knop til blomstrende succes

Hanatabas idé landede først i en branche, der er kendt for sine rødder snarere end sine skud. Blomsterbranchen er meget traditionel, og da Hanataba blev vist til kolleger og brancheeksperter, var reaktionen lunken. Hvorfor skulle en blomsterhandler have brug for sådan en? Og hvis det ikke var beregnet til blomsterhandlere, ville det så erstatte blomsterhandleren?

Men denne skepsis var ikke nok til at stoppe Hanatabas fremgang, og på trods af en beskeden stand på seks kvadratmeter blev dens Formex-debut en øjeblikkelig succes. Før messen offentliggjorde Christian en produktfilm i en Facebook-gruppe for blomsterhandlere rundt om i Sverige. Og det tog ikke mere end fem minutter, før de fik det første livstegn - Karl Fredrik fra Österlen, en populær profil i blomsterverdenen, så straks potentialet og tilbød at blive en af brandets første forhandlere og ambassadører. Takket være spredningen af produktfilmen strømmede de besøgende snart til standen, og det lykkedes Hanataba at sikre sig omkring 70 forhandlere. Og derfra er det gået stærkt, med ekspansion fra Sverige til vores nordiske naboer, Europa og derfra til resten af verden. Og det på bare et par år. I dag er USA det største marked, og Hanataba fortsætter med at bryde ny grund med partnerskaber i Asien.

Christian og Jennys rejse viser det eventyr, der kommer af at turde, og af at trodse de første frostnætter til fordel for et sted under solen. Med Hanatabas succes ser parret frem til at fortsætte ad den innovative vej og er allerede i gang med at udvikle nye ideer. De holder detaljerne tæt ind til kroppen, men lover at fortsætte med at innovere og forbedre den måde, vi interagerer med og værdsætter blomster på.

Tips til andre innovatører

  En god idé er ikke altid en god idé set fra et forretningsmæssigt perspektiv. Forretningsværdien ligger ofte i at identificere problemer, som folk ikke vidste eksisterede. Det er præcis det, der er tilfældet med Hanataba.

Anmeldte produkter

Christian Jonasson Christian Jonasson
Fine, luftige blomsterarrangementer i højden
Fra 240 kr
KøbInfo
Christian Jonasson Christian Jonasson
Skab professionelle buketter derhjemme
205 kr
KøbInfo

Se flere indlæg

Hanna Dahl
Hanna Dahl
Sarah & Sofie Hellström
Sarah & Sofie Hellström
Tage Norén
Tage Norén
Ola Särén
Ola Särén
Jörgen & Majvor Johansson
Jörgen & Majvor Johansson
Klara Alwert Lövberg
Klara Alwert Lövberg
Log ind
Vælg land